
Vanlige spørsmål
Hvordan registrerer jeg en bruker?
1. For å registrere en bruker, åpner du Memento U-appen og trykker på registrer deg her linken i bunnen av logg inn skjermen.
2. Godkjenn personvernerklæringen + brukervilkår og fyll deretter ut kontoinformasjonen. Deretter skriver du inn e-post og passord og klikker på fortsett.
3. Velg land, by, postnummer og adresse. Etter registrering vil du få tilsendt en sms for å verifisere at e-postadressen er riktig.
Hva trenger jeg for å måle PAI?
For å måle PAI må du ha en pulsmåler og en tilhørende app slik at pulsdataene dine kan lagres og deles. Per dags dato støttes følgende enheter: Polar, Fitbit, Apple Watch og Garmin. Andre leverandører legges til fortløpende.
Om du ikke har en aktivitetsmåler/pulsklokke, har du muligheten til å registrere treningsøkt manuelt. Da klikker du på ikonet med tre streker ved siden av Nåværende PAI Score på hjemskjermen og velger PAI manuell.
Kontakt oss dersom du trenger hjelp med å komme i gang med PAI i din Memento U-app.
Hvordan kan jeg bruke PAI som verktøy i treningsoppfølging?
PAI gir et godt grunnlag for å vurdere om man er aktiv nok, og måltallet gjør at det er enkelt å kommunisere hva som er tilstrekkelig for å oppnå god helseeffekt av aktivitetene man utfører. Målet er å holde seg over 100 til enhver tid, og PAI-scoren beregnes på rullende ukesbasis slik at det alltid er de siste sju dagene som teller.
PAI gjør at man enklere kan skreddersy treningsplaner ut ifra individuelle preferanser. Så lenge man oppnår en tilstrekkelig dose, spiller det ikke så stor rolle hva man gjør. Dette er gunstig med tanke på å finne aktiviteter man liker å holde på med.
Hvorfor får jeg ikke koblet til aktivitetsmåleren min?
For at du skal kunne koble til aktivitetsmåleren din, må du ha enten en Garminklokke, Polarklokke, Fitbit eller Apple Watch. Vi jobber hele tiden for å få inn enda flere klokkemerker, så følg med dersom vi ikke har integrert ditt merke enda.
Når du skal synkronisere aktivitetsmåleren din, må du fylle inn informasjonen som hører til appen til klokken din (Apple Health-, Fitbit-, Garmin Connect- eller Polar Flow-appen). Deretter må du godkjenne deling av informasjon, så husk å klikke på Allow når du har valgt hvilke typer informasjon du ønsker å dele.
Om du fortsatt har problemer, ta kontakt med oss.
Hvorfor får jeg så lite PAI?
Hvis du synes du får for lite PAI i forhold til ditt aktivitetsnivå, kan du se gjennom disse punktene:
1. Har du en pulsmåler som måler puls kontinuerlig? Ikke alle klokker/aktivitetsmålere gjør dette, og enkelte klokker (som Apple Watch og Polar) deler bare pulsdata når du setter i gang en aktivitet på klokken.
2. Undersøk i klokkeappen om klokken har målt puls korrekt (Garmin Connect, Polar Flow, Apple Health eller Fitbit-appen). Husk at du vil få mer PAI desto høyere puls du har over en lengre periode. Om klokken ikke har registrert dette, vil det heller ikke gjenspeile seg i PAI-scoren din.
3. Undersøk om personopplysningene dine er riktige. Da klikker du på ikonet med tre små linjer ved siden av Nåværende PAI Score på hjem-skjermen og deretter PAI profil.
4. Dersom du er over 100 PAI, har du vært tilstrekkelig aktiv for å være godt beskyttet mot utvikling av ulike livsstilssykdommer. Det er ytterligere gevinst å hente, men det krever mer å oppnå den. Derfor er ikke én PAI det samme når du for eksempel går fra 9-10 PAI som når du går fra 100-101 PAI. Førstnevnte er betydelig lettere. Den største helsegevinsten fra fysisk aktivitet kommer når man går fra å være inaktiv til litt aktiv, og dette gjenspeiles i PAI-beregningen.
5. Vær obs på at du oppnå maksimalt 75 PAI på én dag. Tanken med dette er at enda mer aktivitet ikke gir ytterligere helsegevinst, litt som når man tar en dose medisin.
Hvorfor oppdateres ikke PAI-scoren min?
For at PAI-scoren skal oppdateres, må du først synkronisere klokken din med tilhørende app. Garmin-klokker må synkroniseres med Garmin Connect, Polar med Polar Flow, Apple Watch med Apple Health og Fitbit med Fitbit-appen. Etter at synkroniseringen er fullført, kan du gå inn i Memento U-appen og klikke på hjulet ved siden av Nåværende PAI Score på hjemskjermen.
Hvis den fortsatt ikke er det, kan du prøve å lukke/avslutte appen og åpne den på nytt, eller bare klikke et sted på PAI-feltet slik at du kommer inn til PAI historikk.