Recent blog post image
Thomas Fremo
des 04/2022

Nøyaktig pulsmåling gir riktig PAI-score

Det geniale med PAI er at det regner med all aktivitet du gjør med puls over et visst nivå. Høyere puls betyr høyere intensitet på aktiviteten du gjør, og dermed flere PAI-poeng.

For å måle PAI nøyaktig må du derfor bruke en enhet som måler pulsen din nøyaktig. Og da finnes det ulike alternativer.

Hvordan måles pulsen?

Det er i hovedsak to ulike måter å måle puls på:

  1. med pulsbelte som har tilkoblet en sensorbrikke.
  2. med optisk pulsmåling, hvor sensoren som oftest er i ei klokke som er plassert på håndleddet.
Pulsbelte

Gullstandarden for pulsmåling er det tradisjonelle pulsbeltet som man fester rundt livet, rett under brystkassa.

AdobeStock_275257524

Pulsbeltet ligger tett inntil huden og har stor kontaktflate, noe som gir veldig stabile målinger. Teknologien som ligger til grunn heter elektrokardiografi (EKG).

EKG måler hjertets elektriske aktivitet. Sensorbrikken som kobles til beltet, gjør om signalene til pulsdata ved å registrere noe som kalles RR-intervaller. RR-intervaller er avstanden mellom hver sammentrekning av hjertets ventrikler, eller hovedkamre.

Ved bruk av pulsbelte oppnår du meget nøyaktig pulsmåling. Pass på å ha batteri på sensorbrikken, og sørg for å holde kontaktpunktene og selve beltet rent.

For å få gode signaler med en gang du starter en treningsøkt, er det lurt å fukte huden med vann der belte skal ligge før du setter i gang.

Håndleddspuls

Den andre og mer anvendelige måten å måle pulsen på, er optisk pulsmåling, ofte omtalt som håndleddsbasert pulsmåling.

AdobeStock_329610162
Som regel er enheten en vanlig klokke med en innebygd sensor. Det finnes imidlertid også sensorer som kan festes med lengre reimer, for eksempel på overarmen.

Teknologien som ligger til grunn, heter fotopletysmografi (PPG). PPG måler volumendringer i blodårene under huden, og disse endringene kommer av at hjertet pumper blod rundt i kroppen.

Hvert pulsslag fører med seg en liten bølgeeffekt. Lyssignalene, de grønne og/eller oransje LED-lysene du ser under klokka, reflekteres tilbake fra blodårene, og en optisk sensor mottar og omdanner informasjonen om den varierende refleksjonen av lys til pulsslag.

Denne metoden er følsom, og det er viktig å bruke klokka riktig for å unngå forstyrrende signaler. Slike forstyrrelser kan blant annet komme fra dagslys eller blokkering av lys fra diodene.

Hva bør du velge?

Det er veldig praktisk å måle puls på håndleddet. Klokka har du ofte med deg der du er, og hvis du følger tipsene vi gir deg nederst i artikkelen, får du stort sett pålitelige og stabile målinger. Optisk pulsmåling er et fullverdig alternativ som gjør at du kan måle hverdagsaktiviteten din, sanke all PAI du måtte fortjene og få god oversikt over det totale aktivitetsnivået ditt.

Hvis du likevel ønsker å være sikker på at klokka di viser riktig puls under alle omstendigheter, kan det være kjekt å ha et pulsbelte som er kompatibelt med pulsklokka du bruker. I dag får man kjøpt belter som kan kobles til klokker som i utgangspunktet har optisk pulsmåler, og da får man «i pose og sekk».

Argumenter for å ha et pulsbelte tilgjengelig er:

  • Dersom du trener intervalltrening regelmessig, og ønsker nøyaktig pulsmåling for å styre intensiteten underveis. Under intervalltrening svinger pulsen mye opp og ned, og optisk pulsmåling kan ha litt forsinkede pulsverdier.

  • Dersom du ofte trener under krevende forhold der du eksponerer håndleddene for kulde eller bruker dem aktivt under trening. Dette kan for eksempel være under aktiviteter som langrenn, roing/padling, vekttrening, tennis og andre aktiviteter med avklemming eller vridning av håndleddet. Dette kan påvirke blodstrømmen i håndleddet, og samtidig gjøre at sensoren mister kontakten med huden og slipper inn lys.

Tips for å få best mulig håndleddsbasert pulsmåling

I Memento jobber vi med å gjøre PAI tilgjengelig for alle, og du kan nå koble til en rekke ulike klokkemodeller og tjene PAI direkte i appen vår. Her følger noen tips som skal hjelpe deg med å få så riktige pulsmålinger og PAI-score som mulig.

  • Pass på at sensoren er ren, så ikke lyssignalene endrer retning.

  • Plasser klokka ca. én fingerbredde over håndleddsknoken, og sørg for at den ligger stabilt på håndleddet. Den skal sitte godt, men ikke så stramt at det oppleves ubehagelig, som vist på illustrasjonen til høyre.

  • Stram klokka et hakk ekstra når du skal trene.

  • Hvis du trener utendørs når det er kaldt, kan det være lurt å dekke til håndleddet med trøye- og jakkeermet. Hvis håndleddet blir veldig kaldt kan blodstrømmen reduseres, og det blir vanskeligere for sensoren å tolke pulssignalene.

  • Ved aktivitet som involverer mye bruk av hendene (vekter, langrenn, sykling o.l.) bør du flytte klokka lengst mulig opp.

instruksjoner klokke

About the author

Thomas Fremo

Thomas Fremo

Thomas er utdannet treningsfysiolog, og har vært i norgestoppen i løping i mange år. Han har årevis erfaring med å legge til rette for effektiv kondisjonstrening for ulike typer mennesker, basert på sin omfattende kunnskap innen utholdenhetsfysiologi og tidseffektive tilnærming til trening.

Related blog posts

Related blog post image
Tilrettelagt fysisk aktivitet gir mer... link arrow icon
Related blog post image
Fysisk aktivitet reduserer sykefraværet link arrow icon
Related blog post image
Fysisk aktivitet gjør underverker for... link arrow icon